Såhär...
Publicerat den

... en fredagseftermiddag tänkte jag vara lite allvarlig medan trollet sover. 
 
Igår kväll när jag och Rikard satt och tittade på nyheterna så berättade dom om att det är en ny lag att man inte får marknadsföra modersmjölksersättning. De sa även att det ska komma en varningstext, likt den på cigaretter, om att det är mycket bättre att amma. Detta gör mig vansinnig. 
 
Drar min historia lite kort så man kan förstå. Hela tiden under min graviditet hade jag en stor önskan om att amma. När Isabell sedan föddes så tog det lång tid för mjölken att rinna till och det var ganska tufft och gjorde väldigt ont med exempelvis blödande bröstvårtor. Jag kämpade dock vidare och såsmåningom funkade det bättre och bättre. Vi ammade på som vanligt utan något tillägg i ungefär en månad då Isabell fick torsk (svamp) i munnen och således också jag på brösten. Detta resulterade i att vi blev tvugna att använda amningsnapp för att bli av med det Ocyrö at blodet sprutade vid varje amning. Detta gjorde att Isabell fick lite svårare med att få i sig mjölken vid amning. jag märkte också på henne att hon inte blev helt mätt vid amningarna. Sen när vi var kvitt torsken så var vi på BVC. Min magkänsla var helt rätt, Isabell fick inte i sig tillräckligt från mig. Så vi började ge henne ersättning vid varje mål, men jag ammade fortfarande varje mål, nu utan napp. Så har vi fortsatt och det har fungerat bra. Som jag skrev innan så vill jag inget hellre än att helamma, men det finns inte mat så det räcker till trollet från mig. 
 
Det som gör mig så upprörd är att man nu måste bestraffas varje gång man öppnar ett paket med ersättning om där ska stå varningstexter. Jag som verkligen vill amma men inte kan fullt känner redan stor skuld och känner mig sämre som inte har så det räcker. Hade inte det varit tillräckligt att man måste känna så, nej, nu ska jag se hela tiden att jag är sämre bara för att jag måste ge ersättning. 
 
Tycker inte det är rättvist alls faktist om ni frågar mig. Kom gärna med egna tankar hur nu tänker kring detta. Är det jag som är tramsig?
 
Urdrag från en tidning...
 
Tack för att ni orkat läsa och hoppas ni förstår min ilska!
 



Johanna

Jag förstår dig verkligen! Att jämföra med cigaretter och deras varningstexter är ju för mycket. Snacka om att skuldbelägga föräldrar. Okej att det kan stå med mindre bokstäver någonting om det för att informera att det inte är lika bra som bröstmjölk. Men det får ju föräldern att känna som att det är lika illa som att ge cigaretter till sitt barn! Nej fy.
Jag tycker du är jätteduktig Heidi och du kämpar så bra! Du ska inte känna dig dålig för att mjölken inte räcker till. Och Isabell har det jättebra. Du är hängiven till 100%. Stor kram! <3

Svar: Tack, va gullig du är;)
Heidi Aregger



URL:


annika

Idioter, du är bäst! Ersättning räddar liv!!!



URL:


annika

Idioter, du är bäst! Ersättning räddar liv!!!



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?